رسانه عبری: اسرائیل در مقابله با پهپادها شکست خورده است

یک رسانه عبری زبان در مقاله‌ای که امروز دوشنبه آن منتشر شد، اعتراف کرد، اسرائیل در تدارک و آمادگی برای مقابله با حملات پهپادی شکست خطرناکی را متحمل شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه زیمان یسرائیل در مقاله‌ای اعلام کرد، یکی از شکست‌هایی که از ۷ اکتبر به بعد دامن ما را گرفته و البته به شکل کافی به آن پرداخته نشده است، مسئله پدافند هوایی در مقابل حملات پهپادی است.

به نوشته این رسانه، اسرائیل طی این مدت ثابت کرده است که آمادگی چندانی برای پدافند و حفاظت از شهروندان و نظامیان خود در مقابل پهپادهای مهاجم به ویژه پهپادهایی که توسط ایران تولید و با تعداد بسیار زیادی در اختیار حزب الله قرار داده، ندارد.

در ادامه این نوشتار آمده است، تقریبا هر روز شاهد آن هستیم که این هواپیماهای بدون سرنشین مسلح از مرزها عبور کرده، شهرها و شهرک‌ها و پادگان‌های و تاسیسات ارتش اسرائیل را در شمال مورد هدف قرار داده و از ما تلفات می‌گیرند.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهند که ما در اسرائیل به داشتن پدافند هوایی چند لایه افتخار می‌کنیم و ادعا می‌کنیم که این ساختار به شدت کارآمد بوده و عملکرد بالایی در مقابل موشک‌ها و پرتابه‌ها داشته اما در برابر هواپیماهای بدون سرنشین بی دفاع است، این در حالی است که این هواپیماها ابزارهایی بسیار ساده محسوب می‌شوند.

به زعم این زیمان یسرائیل، صنعت تولید هواپیماهای بدون سرنشین در ایران، صنعتی پیشرفته محسوب شده و اقدام به صادرات آن به شماری از کشورها در خاورمیانه و ونزوئلا می‌کند.

در بخش دیگری از این مقاله با استناد به یک گزارش آمریکایی ادعا شده است که ایران بیش از ۱۰ نمونه از هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته در اختیار دارد که قادر است اهدافی رادر زمین، دریا و هوا مورد اصابت قرار بدهد.

یکی از این نمونه‌ها شاهد ۱۴۹ است که برد آن به ۲ هزار کیلومتر می‌رسد و قادر به حمل مواد منفجره به وزن ۵۰۰ کیلوگرم و دستگاه‌های الکترونیکی و ادوات دیگری است.

به زعم این رسانه، پیشرفت ایران در این صنعت باعث شده است تا مشتریانی برای تولیداتش از ایتیوپی، بولیوی، ونزوئلا و... داشته باشد.

در ادامه گزارش تاکید شده است روز ۱۶ مه گذشته تصاویر تهاجم یک هواپیمای بدون سرنشین مجهز به موشک از نوع ابابیل تی را منتشر کرد، به گفته بواز شاپیرا تحلیل‌گر مرکز پژوهش‌های ـ اسرائیلی ـ الما، هواپیمای به کار گرفته شده در این حمله مجهز به دوربین‌هایی است که می‌تواند تصاویر خود را مستقیما به کاربر هدایت کننده منتقل کند.

این فن‌آوری می‌تواند به کاربر هدایت کننده هواپیمای بدون سرنشین اجازه مانور و حمله به اهداف را به انجام رسانده و حملات خود را مستند کند، این امر برای حزب الله بسیار مهم است و به آن برای برنامه‌های تبلیغاتی و آگاهی بخشی خود کمک می‌کند.

زیمان یسرائیل به نقل از کارشناسان خبر داد، مشکل رهگیری این هواپیماها بسیار پیچیده است زیرا هواپیماهای بدون سرنشین از این دست دارای فرکانس راداری بسیار کوچکی هستند از اینرو به دشواری می‌توان در زمان مناسب آنها را کشف کرد، علاوه بر آن حزب الله این هواپیماها را از طریق مناطق کوهستانی و تپه‌ها ارسال و این کار باعث می‌شود تا کشف آنها دشوارتر گردد.

تاکنون شرکت‌های مختلف اسرائیلی تلاش‌هایی برای کشف هواپیماهای بدون سرنشین انجام دادند اما تاکنون نتوانسته‌اند در مقابل هواپیماهای بدون سرنشین با بال ثابت که حزب الله شلیک می‌کند راه به جایی ببرند و در واقع تمامی این سیستم‌ها بی ارزش هستند.

این روزها تلاش‌هایی برای یافتن راه حلی برای این مشکل خطرناک صورت می‌گیرد، اما تمامی این تلاش‌ها دیرهنگام است و باید پیش از وقوع جنگ به فکر آن می‌بودیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس